fucka upp är mitt andra namn.

Direktlänk till inlägg 24 maj 2013

Texas framgångar!

Av Vktoria Andersson - 24 maj 2013 18:47

Många är nog väldigt ointresserade om detta inlägg, hur en hund kan förändras så mycket på så kort tid. För mig betyder detta jättemycket, så ni som tar er tid att läsa, mycket kärlek till er! Släng gärna in nån kommentar också :-)

Den 7e augusti 2012 bestämde jag mig för att köpa en egen hundvalp för mina egna pengar. Jag kollade runt på alla möjliga hemsidor men fick absolut inte ta in en till hund i huset för farmor och farfar, hur mycket jag än tjatade varje dag fick jag inte under några omständigheter. Min låtsas morbror frågade mig en dag om jag ville köpa deras 5 månaders gamla valp "Lasse". Jag hade aldrig sett honom, aldrig hört talas om honom och visste inte vilken ras han var. Visste att jag inte skulle få honom så la inte ner så mycket intresse i början till att fråga cheferna där hemma så jag fortsatte fråga lite mer info om valpen. En chihuahua/kinesisk nakenhund blandning va han, rumsren, chipmärkt osv, tyckte de lät skit bra! Efter några dagar bestämde jag mig för att försiktigt fråga farmor och farfar, som såklart sa nej till en början, men när jag berättade att han va rumsren, liten och chipmärkt började dom tänka efter. Några dagar senare sa dom att om jag skulle betala honom själv och ta hand om honom varje dag skulle de gå bra. Min glädje var obeskrivlig. Tog 2 månader att få ihop hälften av pengarna han skulle kosta, farmor betalade andra halvan tills jag hade fått ihop de själv så skulle jag betala tillbaka till henne. Den dagen var jag som besatt, jag kutade till Konsum för att köpa valpfoder, halsband, koppel, hundben, matskålar, allt! Sen plingade de på dörren och de första jag ser är en liten hund, max 25 cm hög, springa förvirrad runt Jockes ben LIVRÄDD för våran "stora" Baby. När Jocke skulle fara blev "Lasse" livrädd, han sprang och gömde sig, sprang runt runt hela tiden och gnällde. Jag tänkte "helvetet, hur ska jag klara detta? Tänk om han är såhär hela tiden". Skulle gå ut och gå med honom för att han skulle få lära sig att jag är snäll, han kan vara trygg. Men han var rädd för alla bilar som körde förbi, rädd för brevlådor, skuggor, lyktstolpar, allt i naturen. Vi gick in på Blå, våran affär, där var han rädd för takfläkten. Han var i princip rädd för allt i hans omgivning. Han kissade och bajsade inne för att han var så nervös och stressad hela tiden. Jag ville inte han skulle heta Lasse så jag försökte tappert lära honom reagera på namnet "Texas". Till en början gick de ju som väntat inte alls, jag kallade honom Texas mer än vanligt och med alla kommentarer att jag var dum i huvudet som försökte döpa om en valp som hetat så i 3 månader runt omkring mig gick de inte bättre. Efter 2 dagar började han lyssna på båda namnen. Han hade heller aldrig gått i koppel, träffat andra hundar eller något sånt, han gömde sig i princip hela tiden. Efter några veckor blev han bättre men han var fortfarande rädd för våran andra hund, kunde hugga mot henne när hon kom för nära honom osv. Han var rädd för mina små syskon. Allt var knas, vad hade jag gett mig in på? Jag ville inte längre.

Idag, den 24e maj 2013 - han går fot i kopplet, han lyssnar lika bra utan koppel som med. Han älskar andra hundar och har träffat minst 20 nya hundkompisar och även blivit bra kompis med mammas herdehund (vit schäfer) Tea efter att dom hade träffats en gång. Han kan sitt, ligg, stanna, varsågod, "ta den" & nej. Han är, så gott som, helt rumsren nu, kan hända att de händer en olycka när han inte lyckats hålla sig hela natten. Han ÄLSKAR barn, han brukar lägga sig i min 6-åriga lillebrors knä och bara mysa. När han tycker att Baby är smutsig i ansiktet "tvättar" han henne. Han kan följa mig på stan och inte resa ragg mot andra, det enda är att han skäller mot hundar men aldrig ilsket. Han reagerar aldrig längre på namnet Lasse. Jag är stolt över honom och ångrar inte en sekund att jag köpte just honom. Vi har gått igenom jävulskap tillsammans i flera månader, men vi slutade aldrig kämpa, och idag är han min och mina syskons drömhund!

 
 
Ingen bild

ida

24 maj 2013 19:22

hur mycket kostade han?:)

Vktoria Andersson

24 maj 2013 20:11

Han skulle gå på 6500:- men eftersom vi är släkt fick ja lite rabatt så 4000:- :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vktoria Andersson - 7 oktober 2013 18:33

Hallådär! Såhär är de ju: Texas är min chihuahua/nakenhund, sen har jag min kanin Kruxie, det är MINA djur. Sen har ju farmor och farfar Baby som ä tibetansk spaniel/norrbottensspets, sköldpaddan å fågeln. Idag berättade farfar att dom köpte baby fö...

Av Vktoria Andersson - 5 oktober 2013 13:00

Tjenare! Sov hos Fanny å Nellie inatt, filmkväll blev de. Kom nyss hem å har varit ute och gått med hundarna en sväng, sitter just nu och lyssnar på musik å senare ska jag dra mig mot stallet för att skritta ut i skogen med Furukolla :D Har tänkt h...

Av Vktoria Andersson - 4 oktober 2013 15:36

Hallå där! Vet att jag har sagt dehär minst 10 gånger innan, men nu är de allvar. Ska börja blogga dagligen igen, nu när jag har tid och ork alltså. Som ni ser så är headern utbytt eftersom Ida slängde ihop en åt mig i onsdags, mycket finare än den...

Av Vktoria Andersson - 30 augusti 2013 16:07


Tjena! Sitter i bussen med Lasse Stefanz i lurarna mot min andra älskade familj i Lövånger. Ska bli så skönt å komma bort från all skit i Vindeln, all skitsnack å alla bråk. De är ett av dom bästa ställen ja kan rymma till, till lilla lilla mångbyn u...

Av Vktoria Andersson - 26 augusti 2013 17:01

Tjaaa! Åk epa just nu, kul kul jajamen. Ikväll kommer min saknade Henke till Vindeln så ska passa på å umgås med han medans ja kan! Nu ha ju skolan börja å nu när ja ha bestämt mig för att ändra mitt beteende när de gäll skolan så se ja faktiskt fram...

Ovido - Quiz & Flashcards